Joaquín Carretero, Sergi Belda i Javier Muñoz, experts en transformació digital coincideixen que les persones són l’element clau de la transformació digital, ja que amb el seu coneixement i l’experiència aporten valor fonamental a la Indústria 4.0. A aquesta conclusió van arribar els assistents a la trobada “MOU-TE CAP A LA INDÚSTRIA 4.0: ja està ací, no et quedes a marge”, organitzada per l’Acord Territorial per l’Ocupació i el Desenvolupament Local, Actaio, a través del Programa Experimental II, el 12 de juliol de 2018 a Ontinyent.

 

Joaquín Carretero, consultor i dissenyador de projectes d’Indústria 4.0 i Smart Cities, en la seva ponència: “L’eix de la Indústria 4.0: Les persones” va realitzar un recorregut per les diferents etapes de la revolució industrial. Ha precisat que l’inici de la quarta revolució industrial el marca la confluència entre les tecnologies de la informació (IT) i les tecnologies de producció (OT Operation Technology).

“És aquí quan explota tot, les empreses canvien la seva forma de fer les coses, han d’adoptar la tecnologia de la informació això fa anar més enllà de l’automatització que ja caracteritzava la Tercera Revolució industrial”. Carretero ens explica que fins al 2015 les tecnologies IT i OT havien evolucionat per separat i a diferents velocitats, però en confluir i començar aplicar juntes en els processos i relacions de la indústria, detonen l’antiga manera de fer les coses i naix la Indústria 4.0.

“La indústria 4.0 és una forma de fer les coses diferent de com s’ha estat fent. Aquells que ho aconsegueixen fan les coses d’una manera menys costosa, més àgil i més flexible, al final això els permet competir perquè estan preparats per modificar el producte amb només polsar un botó”.

Joaquín Carretero va destacar la rellevància de l’evolució accelerada que ha experimentat el telèfon mòbil i com ha influït en la nostra manera de consumir, transformant-nos en un nou tipus de client al que la indústria ha de respondre amb productes adaptats a les nostres demandes: el Client 4.0. Què és el que vol el client 4.0? es pregunta Carretero, “el que volem és bona qualitat a baix cost, si pot ser m’ho personalitzes i ho vull ja. Això és molt complicat de fer. Per a això cal reduir el cost, mantenir o millorar la qualitat i a més fer-ho pagant els sous més alts possibles “.

Com a professionals, assegura Joaquín Carretero “podem prendre això com un repte, però també cal veure-ho com una oportunitat. Hi ha un canvi que s’està produint ja, en tot el que ens envolta i hi ha moltes opcions de poder ficar cap i posicionar-nos davant el canvi que és inevitable, és molt difícil tornar enrere “. Però, com sosté Carretero “La indústria 4.0 no es pot comprar a quilos, la indústria 4.0 cal personalitzar-la perquè el coneixement dels treballadors és el que es va a transmetre a les màquines, en aquests processos digitals participaran amb el seu coneixement dels operaris, així com tot el personal de l’empresa “.

“Digitalitzar és estar preparat”

Per embarcar-se en la transformació digital tots els empleats necessàriament han de tenir més interacció amb la tecnologia, ser capaç de resoldre problemes autònomament, cooperar i assumir cada situació com un repte que fa possible la millora. Per a les empreses será indispensable crear unitats que guien aquesta transformació digital.

Adverteix que “per digitalitzar cal un visió, una motivació, habilitats, recursos, implantació, infraestructura, però sobretot formació”. En aquest cas Carretero destaca la importància de les professions conegudes com STEM (per les sigles en anglès: Science, Technology, Engineering and Mathematics) en tot el procés de transformació digital.

“La tendència és l’especialització i parlar anglès és necessari perquè és l’idioma de la tecnologia”

“Es generaran oportunitats laborals per a respondre a necessitat de personal amb coneixements en tecnologies com a infraestructura, xarxes inalambriques, protocols de comunicació, computació al núvol, Internet de les coses, interfaces intel·ligents, robòtica, impressió 3d, desenvolupament d’Apps i programació per a connectivitat i mobilitat, processament i anàlisi de dades i la intel·ligència artificial que és el que donarà pas la cinquena revolució industrial on les màquines pugen pensar per si mateixes i s’ensenyen unes a les altres”.

“Si pensem que és el que ve aleshores podrem llaurar el nostre futur”

Segons l’opinió de Joaquín Carretero hi ha un espai on les persones hem de enfortir-nos com a part del procés de transformació digital, en la creació. “Creant idees, sent originals, sent disruptius, veient com millorar, com l’usuari es va a sentir millor”. Per a això es necessitarà també professionals que interpreten la gran quantitat d’informació que es generarà amb les dades recollides i processats, per relacionar-los amb les necessitats i característiques dels diferents clients.
Joaquín Carretero va finalitzar la seva ponència citant la frase de Bill Gates “El secret de l’èxit en els negocis està en detectar cap a on va el món i arribar allí primer” i va recordar a Peter Drucker quan va assegurar que “La millor manera de predir el teu futur, és crear-lo “. Reflexionant sobre això, Carretero ha assenyalat que cal que “pensem cap a on van les coses i en aquest sentit el futur laboral seria cap a on van els llocs de treball per començar a formar-me. Si sóc capaç de crear-me un futur, d’avançar-se al que ve i no dependre tant del que facin els altres, doncs evidentment seré molt més fort “.

Pel que fa a les empreses, Joaquín Carretero va assegurar que “l’èxit futur de les organitzacions consisteix en tenir un bon equip per poder crear aquest futur i que per a això han de pensar en les persones que faran aquest futur possible”.

Al final el know how el té el treballador

Imasd és una empresa de perfil tecnològic que encara que treballa amb màquines, des dels seus inicis el 2001, busca la connexió amb les persones, com sosté el seu director Sergi Belda Navarro, enginyer en telecomunicacions. “Buscàvem connectar millor amb les persones, abstreure la complexitat de les màquines gràcies al fet que el maneig fos senzill. Per aquesta raó quan ens enfrontem a un procés d’automatització el primer que fem és conversar amb les persones involucrades en aquests processos”.

En Imasd treballen en la seva divisió de fabricació de maquinària industrial per al sector tèxtil exportant gairebé tota la seva producció a més de 12 països. Mentre que en la seva divisió de robòtica són fabricants del Robot I + Delta en què han aplicat tots els seus coneixements sobre el sector industrial i sobre tecnologia per a “solucionar els problemes del dia a dia que hi ha a les empreses sense perdre de vista a les persones, perquè les persones són super importants “.

Belda assegura que el repte per a les indústries del territori és analitzar quins processos són susceptibles d’automatitzar, mitjançant auditories de processos per determinar per on començar. Per a això és important tenir en compte als seus treballadors perquè són els seus clients interns, “tots els processos de transformació digital porten inherents un procés de transformació interna … cal dissenyar això processos adaptant-los a les persones que hi ha dins i adaptant als perfils”.

Va insistir que el canvi en els sistemes productius animarà a la indústria local a aplicar processos de transformació digital. “Antigament ací es produïa a grans lots, a grans tirades, tot això s’ha anat a produir a altres països i ací s’han quedat tirades petites de productes personalitzats com els demana el mercat i per això necessiten transformar els seus processos. Al final la indústria 4.0 està basada en pilars com la modularitat, permet trossejar els processos, implementar un sistema per a cada un d’ells, perquè els canvis de model siguin àgils”.

Pel que fa a les persones, Sergi assegura que amb l’automatització en la Indústria 4.0 les persones van a fer falta a tots els nivells, “per descomptat els llocs que més es castigaran són els que menys valor aporten, els més repetitius, els treballs de molta càrrega física o que impliquen riscos “. Afegeix que aquests llocs de treball són el que es van a transformar, per això parla de la “dignificació del treball” passant a gestionar i manejar les màquines.

Per això Belda ressalta la importància de reconèixer el valor de l’experiència dels treballadors perquè són ells els que manegen la informació necessària, basada en la seva experiència, per portar endavant les millores en la producció que permeten les noves tecnologies. “Nosaltres amb els primers que parlem són amb ells, ens anem a peu de línia i parlem amb el treballador que està tot el dia allà perquè és el que més sap del procés, el que més pistes et pot donar de com automatitzar i normalment també és el que es queda amb la línia automatitzada, llavors com més aviat comenci a aprendre, millor “

“Cal començar transformant de dins cap a fora”

Quan Belda va compartir amb els assistents la seva experiències en els processos de transformació digital ha assenyalat que encara que el que primer et trobes és la resistència, perquè els treballadors creuen que perdran el seu lloc de treball, és important que es treballe en la comunicació interna perquè s’entengui que com més eficient és l’empresa milloren les condicions del treballador beneficiant a tots. “Les empreses el que busquen és ser més àgils, guanyar mercat, produir de forma més eficient i si l’empresa és més eficient pot pagar-los millor als seus treballadors, tractar-los millor, al final és un cercle que és bo per a tots”.

Davant la pregunta com inserir-se en les empreses de la Indústria 4.0, Sergi Belda Navarro va presentar als assistents a la trobada dues alternatives insistint que al final és una qüestió d’aportar valor. “Pots posar els coneixements que tens a disposició d’una empresa que estigui apostant per aquestes noves tecnologies i formar-te en alguna d’elles per aportar valor o d’altra banda crear una iniciativa particular que pot desenvolupar-se a través d’una startup”. Va destacar que per a aquestes iniciatives hi ha moltes oportunitats de finançament i d’associar amb petites i mitjanes empreses interessades a col·laborar.

Conèixer les tecnologies i treballar sobre la base de coneixement que es té per treure-li profit a l’experiència.

Javier Muñoz Giner és enginyer en telecomunicació i director de Tag Enginyers una empresa de base tecnològica ubicada a Ontinyent. Des 2007. Aquesta empresa treballa oferint solucions als seus clients aplicant les tecnologies d’identificació automàtica, Tag Enginyers és líder a Espanya en solucions RFID utilitzant el know How adquirit en el desenvolupament de projectes d’I+D per aplicar-ho a dispositius RFID i aplicacions de programació RFID desenvolupades pel seu departament d’investigació segons les necessitats del mercat.

Per a Javier Muñoz, les possibilitats d’ocupacions generades per la quarta revolució industrial que demana la Indústria 4.0 es pot trobar en dos tipus d’empreses. D’una banda, “les empreses tecnològiques que el que fan és desenvolupar tecnologia per a les indústries 4.0 per generar aquest nucli d’indústria 4.0, en les que si vols entrar en aquest mercat laboral el que ha de fer és formar-se des d’un punt de vista tecnològic amb una mentalitat molt oberta “.

I d’altra banda hi ha les altres empresa, aquestes que en algun moment han d’abordar la implantació d’aquestes tecnologies 4.0. En aquestes últimes Muñoz assenyala que hi ha diversos opcions amb diferents tipus de llocs de treball en funció de la posició que es vulgui exercir. “Des del personal directiu que ha de tenir una visió tecnològica àmplia i ha de decidir apostar en tot o en part per aquesta indústria 4.0, des dels executius o directius intermedis que han de saber interpretar tota aquesta informació que els donen des de la indústria 4.0 perquè si no la interpreten no la podran utilitzar per a res i després, hi ha les altres persones, aquestes que tenen el coneixement de la fabricació i del desenvolupament del producte que s’han d’acostumar a conviure amb la tecnologia “.

¿què implica per als operaris conviure amb la tecnologia?, segons Javier Muñoz “primer no tenir-li por que va a llevar-te el treball, segon no tenirli por a donar-li la informació a la maquina que tu tens i tercer deixar a les seves mans determinades parts d’automatització que ja es van fent en la qual els sensors aporten ja aquesta informació”.

És fonamental per a Muñoz un canvi de mentalitat en aquests treballadors ja han de confiar en treballar amb les màquines amb la mateixa naturalitat i confiança amb la que utilitzen els seus mòbils. Només així serà possible, insisteix Javier Muñoz, “donar cabuda a tecnòlegs o especialistes en certes tecnologies però també posa en valor l’experiència específica dels obrers amb llarga experiència en producció. Però el que és important és conèixer les tecnologies i treballar sobre la base de coneixement que ja es té per treure-li profit a aquest expertice i aportar valor a les empreses en els processos de transformació digital”.

En definitiva, el valor de les persones en la Indústria 4.0 el determina la contribució que, des de la seua experiència prèvia i gràcies a les formació contínua, puga realitzar al procés de transformació digital per això et convidem novament a que “MOU-TE CAP A LA INDÚSTRIA 4.0: ja està ací, no et quedes a marge “.


No te quedes al margen, pon tu experiencia al servicio de la Industria 4.0

Joaquín Carretero, Sergi Belda y Javier Muñoz, expertos en transformación digital coinciden que las personas son el elemento clave de la transformación digital, pues con su conocimiento y la experiencia aportan valor fundamental a la Industria 4.0. A esa conclusión llegaron los asistentes al encuentro “MOU-TE CAP A LA INDUSTRIA 4.0: ja està ací, no et quedes al marge”, organizada por el Acuerdo Territorial para el Empleo y el Desarrollo Local, Actaio, a través del Programa Experimental II, el 12 de julio de 2018 en Ontinyent. 

Joaquín Carretero, consultor y diseñador de proyectos de Industria 4.0 y Smart Cities, en su ponencia: “El eje de la Industria 4.0: Las personas” realizó un recorrido por las distintas etapas de la revolución industrial. Precisó que el inicio de la cuarta revolución industrial lo marca la confluencias entre las tecnologías de la información (IT) y las tecnologías de producción (OT Operation Technology).

“Es ahí cuando explota todo, las empresas cambian su forma de hacer las cosas, tienen que adoptar la tecnología de la información esto hace ir más allá de la automatización que ya caracterizaba a la la Tercera Revolución industrial”. Carretero nos cuenta que hasta 2015 las tecnologías IT y OT habían evolucionado por separado y a distintas velocidades, pero al confluir y comenzar aplicarse juntas en los procesos y relaciones de la industria, detonan el antiguo modo de hacer las cosas y nace la Industria 4.0.

“La industria 4.0 es una forma de hacer las cosas distinta a como se ha estado haciendo. Aquellos que lo logran hacen las cosas de una forma menos costosa, más ágil y más flexible, al final esto les permite competir porque están preparados para modificar el producto con solo apretar un botón” 

Joaquín Carretero destacó la relevancia de la evolución acelerada que ha experimentado el teléfono móvil y cómo ha influido en nuestra forma de consumir, transformándonos en un nuevo tipo de cliente al que la industria tiene que responder con productos adaptados a nuestras demandas: el Cliente 4.0.  ¿Qué es lo que quieres el cliente 4.0? se pregunta Carretero, “lo que queremos es buena calidad a bajo coste, si puede ser me lo personalizas y además lo quiero ya. Esto es muy complicado de hacer. Para ello hay que reducir el coste, mantener o mejorar la calidad y además hacerlo pagando los sueldos más altos posibles”.

Como profesionales, asegura Joaquín Carretero “podemos tomar esto como un reto, pero también hay que verlo como una oportunidad. Hay un cambio que se está produciendo ya, en todo lo que nos rodea y hay muchas opciones de poder meter cabeza y posicionarnos ante el cambio que es inevitable, es muy difícil volver atrás”. Pero, como sostiene Carretero “La industria 4.0 no se puede comprar a kilos, la industria 4.0 hay que personalizarla porque el conocimiento de los trabajadores es el que se va a transmitir a las máquinas, en estos procesos digitales participarán con su conocimiento los operarios, así como todo el personal de la empresa”. 

“Digitalizarse es estar preparado”

Para embarcarse en la Transformación digital todos los empleados necesariamente deben tener más interacción con la tecnología, ser capaz de resolver problemas autónomamente, cooperar y asumir cada situación como un reto que hace posible mejorar. Para las empresas será indispensable crear unidades que guíen esta transformación digital.

Advierte que “para digitalizarse hace falta un visión, una motivación, habilidades, recursos, implantación,  infraestructura, pero sobre todo formación”. En este caso Carretero destaca la importancia de las profesiones conocidas como STEM (por sus siglas en ingles: Science, Technology, Engineering and Mathematics) en todo el proceso de transformación digital.

“La tendencia es la especialización y  hablar inglés es necesario porque es el idioma de la tecnología”

“Se generarán oportunidades laborales para responder a necesidad de personal con conocimientos en tecnologías como infraestructura, redes inalámbricas, protocolos de comunicación, computación en la nube, Internet de las cosas, interfaces inteligentes, robótica, impresión 3d, desarrollo de Apps y software para conectividad y movilidad, procesamiento y análisis de datos y la inteligencia artificial que es lo que dará paso la quinta revolución industrial donde las máquinas piensen por sí mismas y se enseñen unas a otras.”

A juicio de Joaquín Carretero hay un espacio donde las personas debemos fortalecernos como parte del proceso de transformación digital, en la creación. “Creando ideas, siendo originales, siendo disruptivos, viendo cómo mejorar, cómo el usuario se va a sentir mejor”. Para ello se necesitará también profesionales que interpreten la gran cantidad de información que se generará con los datos recogidos y procesados, para relacionarlos con las necesidades y características de los distintos clientes.

“Si pensamos que es lo que viene entonces podremos labrar nuestro futuro”

Joaquín Carretero finalizó su ponencia citando a la frase de Bill Gates  “El secreto del éxito en los negocios está en detectar hacia dónde va el mundo y llegar ahí primero” y recordó a Peter Drucker cuando aseguró que “La mejor manera de predecir tu futuro, es crearlo”. Reflexionando al respecto, Carretero señaló que es necesario que “pensemos hacia donde van las cosas y en este sentido el futuro laboral sería hacia dónde van los puestos de trabajo para empezar a formarme. Si soy capaz de crearme un futuro, de adelantarme a lo que viene y no depender tanto de lo que hagan los demás, pues evidentemente voy a ser mucho más fuerte”.

En cuanto a las empresas, Joaquín Carretero aseguró que “el éxito futuro de las organizaciones consiste en tener un buen equipo para poder crear ese futuro y que para ello tienen que pensar en las personas que harán ese futuro posible”.

Al final el know how lo tiene ese trabajador

Imasd es una empresa de perfil tecnológico que aunque trabaja con máquinas, desde sus inicios en 2001, busca la conexión con las personas, como sostiene su director Sergi Belda Navarro, ingeniero en telecomunicaciones. “Buscábamos conectar mejor con las personas, abstraer la complejidad de las máquinas gracias a que el manejo fuese sencillo. Por esta razón cuando nos enfrentamos a un proceso de automatización lo primero que hacemos es conversar con las personas involucradas en esos procesos“.

En Imasd trabajan en su división de fabricación de maquinaria industrial para el sector textil exportando casi toda su producción a más de 12 países. Mientras que en su división de robótica son fabricantes del Robot I+Delta en el que han aplicado todos sus conocimientos sobre el sector industrial y sobre tecnología para “solucionar los problemas del día a día que hay en las empresas sin perder de vista a las personas, porque las personas son super importantes”.

Belda asegura que el reto para las industrias del territorio es analizar qué procesos son susceptibles de automatizar, a través de auditorías de procesos para determinar por dónde comenzar. Para ello es importante tomar en cuenta a sus trabajadores porque son sus clientes internos, “todos los procesos de transformación digital llevan inherentes un proceso de transformación interna… hay que diseñar esto procesos adaptandolos a las personas que hay dentro y adaptandolos a los perfiles”.

Insistió que el cambio en los sistemas productivos animará a la industria local a aplicar procesos de transformación digital. “Antiguamente aquí se producía a grandes lotes, a grandes tiradas, todo esto se ha ido a producir a otros países y aquí se han quedado tiradas pequeñas de productos personalizados como los demanda el mercado y para eso necesitan transformar sus procesos. Al final la industria 4.0 está basada en pilares como la modularidad, permite trocear los procesos, implementar un sistema para cada uno de ellos, para que los cambios de modelo sean ágiles”.

En cuanto a las personas, Sergi asegura que con la automatización en la Industria 4.0 las personas van a hacer falta a todos los niveles, “por supuesto los puestos que más se van a castigar son los que menos valor aportan, los más repetitivos, los trabajos de mucha carga física o que implican riesgos”. Agrega que estos puestos de trabajo son lo que se van a transformar, por eso habla de la “dignificación del trabajo” pasando a gestionar y manejar las máquinas.

Por ello Belda resalta la importancia de reconocer el valor de la experiencia de los trabajadores  porque son ellos los que manejan la información necesaria, basada en su experiencia, para llevar adelante las mejoras en la producción que permiten las nuevas tecnologías. “Nosotros con los primeros que hablamos son con ellos, nos vamos a pie de línea y hablamos con el trabajador que está todo el día allí porque es el que más sabe del proceso, el que más pistas te puede dar de como automatizarlo y normalmente también es el que se queda con la línea automatizada, entonces cuanto antes empiece a aprender, mejor”.

“Es necesario empezar transformando de adentro hacia afuera”

Cuando Belda compartío con los asistentes su experiencias en los procesos de transformación digital señaló que aunque lo que primero te encuentras es la resistencia, por que los trabajadores creen que van a perder su puesto es importante que se trabaje en la comunicación interna para que se entienda que mientras más eficiente es la empresa mejoran las condiciones del trabajador beneficiando a todos. “Las empresas lo que buscan es ser más ágiles, ganar mercado, producir de forma más eficiente y si la empresa es más eficiente puede pagarles mejor a sus trabajadores, tratarlos mejor, al final es un círculo que es bueno para todos”.

Ante la pregunta cómo insertarse en las empresas de la Industria 4.0, Sergi Belda Navarro  presentó a los asistentes al encuentro dos alternativas insistiendo que al final es una cuestión de aportar valor. “Puedes poner los conocimientos que tienes a disposición de una empresa que esté apostando por estas nuevas tecnologías y formarte en alguna de ellas para aportar valor o por otro lado crear una iniciativa particular que puede desarrollarse a través de una startup”. Destacó que para estas iniciativas existen muchas oportunidades de financiamiento y de asociarse con pequeñas y medianas empresas interesadas en colaborar.

Conocer las tecnologías y trabajar sobre la base de conocimiento que se tiene para sacarle provecho a la experiencia.

Javier Muñoz Giner es ingeniero en telecomunicación y director de Tag Ingenieros una empresa de Base Tecnológica ubicada en Ontinyent. Desde 2007. Esta empresa trabaja ofreciendo soluciones a sus clientes aplicando las tecnologías de identificación automática, Tag Ingenieros es líder en España en soluciones RFID utilizando el Know How adquirido en el desarrollo de proyectos de I+D para aplicarlo a dispositivos RFID y aplicaciones software RFID desarrolladas por su departamento de investigación según las necesidades del mercado.

Para Javier Muñoz, las posibilidades de empleos generadas por la cuarta revolución industrial que demanda la Industria 4.0 se puede encontrar en dos tipos de empresas. Por un lado,“ las empresas tecnológicas que lo que hacen es desarrollar tecnología para las industrias 4.0 para generar este núcleo de industria 4.0, en las que si quieres entrar en ese mercado laboral lo que tiene que hacer es formarse desde un punto de vista tecnológico con una mentalidad muy abierta”.

Y por otro lado están las otras empresa, esas que en algún momento deben abordar la implantación de esas tecnologías 4.0. En estas últimas Muñoz señala que existen varios opciones con distintos tipos de empleos en función de la posición que se quiera desempeñar. “Desde el personal directivo que tiene que tener una visión tecnológica amplia y tiene que decidir apostar en todo o en parte por esta industria 4.0, desde los ejecutivos o mandos intermedios que tienen que saber interpretar toda esa información que les dan desde la industria 4.0 porque si no la interpretan no la podrán utilizar para nada y después, están las otras personas, esas que tienen el conocimiento de la fabricación y del desarrollo del producto que tienen que acostumbrarse a convivir con la tecnología”.

¿Qué implica para los operarios convivir con la tecnología?, según Javier Muñoz “primero no tenerle miedo a que va a quitarte el trabajo, segundo no tenerle miedo a darle la información a la maquina que tu tienes y tercero dejar en sus manos determinadas partes de automatización que ya se van haciendo en la que los sensores aportan ya esa información”. 

Es fundamental para Muñoz un cambio de mentalidad en estos trabajadores pues deben de confiar en trabajar con las máquinas con la misma naturalidad y confianza con la que utilizan sus móviles. Solo así será posible, insite Javier Muñoz, “dar cabida a tecnólogos o especialistas en ciertas tecnologías pero también pone en valor la experiencia específica de los obreros con larga experiencia en producción. Pero lo que es importante es conocer las tecnologías y trabajar sobre la base de conocimiento que ya se tiene para sacarle provecho a ese expertice y aportar valor a las empresas en los procesos de transformación digital.”

En definitiva, el valor de las personas en la Industria 4.0 lo determina la contribución que, desde su experiencia previa y gracias a las formación contínua, pueda realizar al proceso de transformación digital por eso te invitamos nuevamente a que “MOU-TE CAP A LA INDUSTRIA 4.0: ja està ací, no et quedes al marge”